Fakta om däck

Viktiga datum
⦁    16 april-30 september är det förbjudet med dubbdäck
⦁    1 maj-30 september bör alla bilar vara utrustade med sommardäck (om det inte är vinterväglag eller risk för vinterväglag)
⦁    1 oktober-15 april är det tillåtet med dubbdäck
⦁    1 december-31 mars måste man ha vinterdäck (dubbade eller odubbade) om vinterväglag råder
Sommardäck på sommaren/vinterdäck på vintern

Däck information
Vinterdäck och minst 3 mm på lätta fordon
Den 1 december till den 31 mars är det krav på vinterdäck och minst 3 mm mönsterdjup när det är vinterväglag. Kravet gäller personbil med en totalvikt av högst 3,5 ton, lätt lastbil, lätt buss samt släpvagn som dras av dessa fordon.
Minst 5 mm och gärna vinterdäck på tunga fordon
Numera är det även krav på minst 5 mm mönsterdjup för tunga fordon (över 3,5 ton) december till och med mars när det är vinterväglag. Kravet gäller alla positioner, men inte på tillkopplat släp. Det rekommenderas att vinterdäck används vid vinterväglag även på tunga fordon, även om detta inte är ett krav.
Mycket att riskera
Polisens bedömning av vinterväglag är snö, is eller frost på vägbanan eller angränsande vägar. Den som bryter mot kravet på vinterdäck äventyrar trafiksäkerheten för sig och sina medtrafikanter, riskerar att få 1200 kronor i böter och riskerar även att få nedsatt eller utebliven ersättning från försäkringsbolaget vid en olycka.
Mönsterdjup på sommaren
När sommardäcken slits under 3 millimeter ökar, vid vått väglag, bromssträckan och risken för vattenplaning betydligt.
Mät mönsterdjupet med ett femkronorsmynt. Avståndet mellan siffran 5 och kanten på myntet är 3 mm. Stick ner myntet i mönstret på det mest slitna stället i de mittersta tre fjärdedelarna av slitbanan. När du ser hela femman är det dags att byta till bättre däck. Sommardäcken är olagliga när de slits under 1,6 mm (när det är krav på vinterdäck gäller minst 3 mm).
Däck ska lagras svalt, mörkt, torrt och med eventuellt vägsalt borttvättat. Förhindra kontakt med bensin, olja, fett och lösningsmedel.
Omonterade däck (utan fälg) kan ställas upp eller staplas. Omonterade däck bör inte hängas upp, eftersom däcken då kan deformeras.

Monterade däck (med fälg och luftfyllda) lagras stående, liggande eller hängs upp i fälgen. Stående monterade däck bör ha ett övertryck på 0,5 bar.

I en undersökning genomförd av Väg- och Transportforskningsinstitutet (VTI) hade oanvända vinterdäck som lagrats korrekt i tre år lika bra grepp som ett nytillverkat vinterdäck av samma märke.
Däcktips
Montera de bästa däcken bak
Vägverket och alla däcktillverkare och biltillverkare rekommenderar att man monterar de bästa däcken bak oavsett om bilen är fram- eller bakhjulsdriven. Då minskar risken för sladd vid bromsning och sväng. Med bästa menas det par som kan antas ha bäst väggrepp. När bara två nya däck monteras ska de alltid monteras bak.
Rätt lufttryck
Med rätt lufttryck håller däcken bättre, ger bättre väghållning, ger bättre bränsleekonomi och bidrar till att mindre koldioxid släpps ut.
Undersökningar har visat att 93% av bilisterna kör med för lågt lufttryck. Om du kör med 70 % av rekommenderat lufttryck kan däckets livslängd halveras! Kontrollera därför lufttrycket i däcken regelbundet, åtminstone en gång i månaden, gärna oftare. Kontrollera lufttrycket när däcket är kallt.
Rätt lufttryck hittar du i bilens instruktionsbok. Ibland finns också information i tanklocket eller dörrsidan på din bil.
När du har vinterdäcken på kan du gärna öka lufttrycket med 0,2 bar utöver det som står i instruktionsboken. Har du ett reservhjul, så glöm inte kontrollera trycket ibland. Det kan bespara dig en dyr bärgning

Bra däck ger grepp om säkerheten och miljön.
Mönsterdjupet skall vara minst 3 mm för däck som används vid vinterväglag mellan 1 december och 31 mars och för sommardäck gäller 1,6 mm.
Dubbdäck får användas under perioden 1 oktober – 16 april. De får användas även före eller efter dessa datum om det är vinterväglag som motiverar användning av dubbade däck. Läs info inför däcksbyte.
Vinterdäck skall användas under perioden 1 december – 31 mars när det är vinterväglag.
Sommardäck får användas övrig tid. Råd och tips – Sommardäck
För att öka livslängden och förbättra våra kunders säkerhet vill vi lämna följande råd:
⦁    Kontrollera regelbundet däcktryck och hur däcken slits, vilket indikerar eventuella fel på bilen.
⦁    Rätt däcktryck för olika sorters belastning finner Ni i bilens instruktionsbok. Ha gärna lite högre däcktryck än vad instruktionsboken anger.
⦁    Förvara däcken skyddade från solljus på en torr och sval plats.
⦁    Ett däck får aldrig repareras när det sitter kvar på fälgen. Det kan explodera.
Råd och tips – Vinterdäck
För att öka livslängden och förbättra våra kunders säkerhet vill vi lämna följande råd:
⦁    Undvik att använda däck med olika mönster och typ samtidigt på en bil.
⦁    Om du kör dubb-däck, måste alla däck vara dubbade.
⦁    De däck som sitter på samma axel ska ha samma slitage.
⦁    Montera alltid de däck som är minst slitna baktill, oberoende om bilen är fram-, bak- eller fyrhjulsdriven.
⦁    För nya dubbdäck rekommenderas en inkörning under de första 20-30 milen för att dubbarna skall “sätta sig” rätt i sina hål.
⦁    Kontrollera regelbundet däcktryck och hur däcken slits, vilket indikerar eventuella fel på bilen.
⦁    Rätt däcktryck för olika sorters belastning finner Ni i bilens instruktionsbok. Ha gärna lite högre däcktryck än vad instruktionsboken anger.
⦁    Förvara däcken skyddade från solljus på en torr och sval plats.
⦁    Ett däck får aldrig repareras när det sitter kvar på fälgen. Det kan explodera.
⦁    Däckförvaring
⦁    Som en service för dig som kund, förvarar vi gärna era sommar/vinterdäck mellan däckbytena.

⦁    Enklare kan det inte bli:
⦁    Till en låg årskostnad märker vi upp och förvarar era däck, skyddade från solljus på en torr och sval plats.
Ni bokar bara tid för däckbyte. Vi balanserar, inspekterar och informerar er om eventuella brister på däcken
inför bilbesiktning snabbt och effektivt.
Bra däcktips
⦁    Kom ihåg att efterdra hjul med alufälg efter max 5-10 mils körning.
⦁    Mönsterdjupet på sommardäck får vara minst 1,6 mm, men experterna varnar om att köra med så slitna däck. NAF rekommenderar minst 3 mm för säker körning.          På vinterdäck är minsta kravet 3 mm, medan Norges Automobil Forbund rekommenderar 5 mm.
⦁    Lufttrycket bör helst kollas upp var 3-4 vecka.             30 procent för lite luft halverar däckets livslängd.
⦁    Sätt de sämsta däcken fram. Om däcken tappar väggreppet, märker du det fortare än om det händer     för bakdäcken.
⦁    Ett däck håller vanligtvis 3-4 säsonger, men det beror     på körstil och reslängd.
⦁    Du kan byta plats på däcken för att de skall bli jämnt slitna, men endast på samma sida.
⦁    Var observant på skråmor på däcket. Sådana kador   kan i värsta fall leda till explosion.
⦁    Dubbfria vinterdäck rekommenderas inte på sommaren då de har sämre väggrepp, sämre stabilitet och sämre säkerhet.
⦁    Bildäck är en färskvara och bör förvaras i ett mörkt, torrt och kyligt utrymme.
⦁    Märk däcken var de har suttit tidigare. Skriv på däcken med en krita eller köp egna märkeslappar.
⦁    Kom ihåg att rengöra däcken innan du ställer in dem på förvaring

Gummiblandningen i däcken är anpassade efter temperaturen. Vinterdäck är anpassade att fungera när det är kallt och vinterväglag. Vid användning av vinterdäck under sommaren slits däcken snabbare samt att vägegenskaperna försämras avsevärt.
Sommardäcken blir för hårda när det är kallt. Vinterdäcken bör därför sättas på när temperaturen understiger +5°C. Både dubbade och odubbade vinterdäck mår bra av att köras några mil på barmark efter sommarhalvårets lagring. Nya vinterdäck bör köras extra lugnt de första 50-100milen. Inkörningen av nya vinterdäck bör ske på barmark.
Håll koll på mönsterdjupet
Sommardäck är olagliga när de slits under 1,6 mm. Sommardäck med ett mönsterdjup under 3mm får längre bromssträcka vid vått väglag, dessutom ökar risken för vattenplaning betydligt. För vinterdäck gäller ett mönsterdjup på minst 3mm, men det rekommenderas att man byter vid 5mm. Kontrollera mönsterdjup regelbundet.
Bästa däcken bak
Undvik stora skillnader i slitage mellan däcken. Om det är skillnad ska alltid bästa däcken sitta bak på bilen, annars ökar risken att få sladd. Detta gäller bak-, fram- och fyrhjulsdrivna bilar.
Lufttrycket

Med för lite luft i däcken kan bilen bli svår att hantera i en kritisk situation och dessutom ökar bränsleförbrukningen. För lågt tryck i däcken leder till snabbare slitage. Kontrollera trycket i däcken varje månad. Tänk på att öka trycket i däcken när du har mycket last i bilen. Om däcken slits onormalt mycket på in-eller utsida kan det behövas en hjulinställning.